Štítky

Běhání (64) Život (60) Povídka (22) RC létání (22) Korsika (18) PC hry (17) Geocaching (11) Humor (9) Kultura (7) 312 GTCup (5) Kolo (5) Úvaha (5) Endomondo (3) DCS (1) Deskové hry (1) Elite dangerous (1) Film (1) RC loď (1)

Úprava názvu

Myslím si, že změna názvu z "pravidelný občasník" na "občasný pravidelník" bude sedět více.

sobota 13. února 2016

Elite dangerous - seznámení


O čem to je?

Hra Elite dangerous je vesmírný simulátor. Koupil jsem si ji v rámci zimních slev na Steamu. Sleva byla myslím 75% a to bylo velmi příjemné zjištění. Já mám vesmírné hry rád a toto je takové znovuoživení starší hry, kterou znám a tak jsem hltal dostupné informace o vývoji této hry. Pak jsem na nějakou dobu ztratil přehled a přestal dění okolo hry sledovat. Když jsem se potom náhodou dozvěděl o tom, že hra již vyšla a že je dokonce ve slevě, měl jsem radost a hru jsem si pořídil. Tyto dvě informace se ke mě dostaly ve správnou dobu.
Takže teď bude následovat krátký popis hry - tedy doufám. Jak jsem psal již výše, Elite dangerous je vesmírný simulátor. Je to simulátor v tom smyslu, že k tomu aby si to člověk užil, měl by používat příslušný hardware, tedy dle mého názoru. Netvrdím, že je to nutnost. Ale aspoň tak jsem to pochopil z různých diskusí. Dá se to hrát i na myši a klávesnici, nebo gamepadu, ale to jsem ani nezkoušel. Protože jsem fanda do simulátorového létání, tak základní věci již dlouhou dobu vlastním. Tím myslím joystick, plynovou páku, pedály a na rozhlížení TrackIR pětku.

Tato hra má podobný koncept jako hra Day Z. Co tím myslím? Myslím tím, že Day Z nemá žádný příběh a v podstatě nemá konec. Příběh si vytváří hráč sám. V Elite je to podobné, ne stejné, ale podobné. Můžete tam vykonávat různá povolání. A to je např. pirát, lovec pirátů, obchodník, těžař, pašerák a průzkumník. Určitě jsem na nějaké zapomněl. Jak jsem koukal na svoji statistiku na Steamu, tak mám nahráno k dnešnímu dni 82,5 hodiny. To neříkám proto, protože bych se chlubil, ale protože jsem za tohle herní dobu, ještě ani všechna povolání nestihl zkusit.

První loď

Každý dostane do začátku jednu loď zdarma. Touto lodí je Sidewinder Mk.I. Je to malá víceúčelová loď. Pro začátek určitě stačí a není nutné se jí hned zbavovat. Na rozkoukání ve hře je dostačující. Nebude Vás tolik finančně bolet, když bude Vaše loď zničena. Budu asi skákat z jednoho tématu do druhého. Omlouvám se, ale je toho tolik.
Takže proč píšu, že Vás zničení lodi nebude tolik bolet? Jak to stručně napsat. Každá loď má nějakou cenu, ze kterou si ji koupíte, kromě tedy této. A pak Vás zajímá ještě jedna částka a té se říká "pojištění". Cenu za "pojištění" znáte. Dá se zjistit v kokpitu lodi. Kdyby to opravdu někoho zajímalo, tak na pravém panelu. A k čemu tedy toto "pojištění" slouží? V případě zničení Vaší lodi dostanete na výběr z dvou možností:
  1. Dostanete loď zpět a nebude Vás to stát ani jednu herní jednotku, tzv. ani korunu. Má to ale samozřejmě háček a ten spočívá v tom, že loď bude v "základu", tzn. se základním vybavením
  2. Nebo dostanete loď se stejným vybavením, které jste měli, prostě se všemi vylepšeními a to Vás bude něco stát. A to něco, je to pojištění.
Takže na každém záleží, co si vybere. Pro mě se vyplatí zaplatit, protože dostanu loď již vybavenou a ušetřím. Sice mě teď moje loď stojí asi milion dvěstě tisíc, ale vyplatí se to. Je to mnohem menší cena, než kdybych si moduly znovu kupoval. Doporučuje se, na základě zkušeností, mít na svém účtu dvoj nebo radši trojnásobek částky pojištění.
Loď si tedy můžete vylepšovat. Na nějaká povolání bych řekl, že přímo musíte. Když si do lodi budete dávat lepší a dražší vybavení, tak nastává logická reakce. Cena pojištění se bude zvyšovat. Velmi příjemné je to, že nákupní a výkupní cena modulů je stejná. Takže zkoušení různých konfigurací Vás finančně nebolí. No to není tak přesné. Nebolí to v tom smyslu, že nic netratíte, jinak to ale bolí strašně. Některá zařízení totiž mohou přesáhnout cenu lodi.

Ovládání

Moje příslušenství (hardware) jsem již popsal. Takže co navolit? Je tam toho strašná hromada. V Elite je ale naštěstí perfektní funkce. Před prvním letem ze stanice se Vám na palubním displeji objeví seznam ovládacích prvků. Vaším úkolem je mačkat klávesy, kterými loď ovládáte a tak potvrdit, že máte vše potřebné navoleno. Nemusí to být ve stanoveném pořadí - tak jak to jde za sebou. Bez potvrzení toho, že máte navolené všechny ovládací prvky neodstartujete. Musíte ovládat podvozek, trysky nahoru, dolu, doleva, doprava, dopředu, dozadu, dále ovládat Cargo hatch - a zde zase odbočím.

Cargo hatch

No a zase je co psát. Cargo hatch je takový poklop na spodku lodi. Na obrázku je krásně vidět. Ten se používá na zachytávání věcí - jak to napsat, prostě věcí které létají ve vesmíru. Jsou to kontejnery se zbožím, nebo třeba se surovinami, které těžíte. Ze začátku, než si na to koupíte příslušný modul, musíte s lodí létat a zachytávat jednotlivé kontejnery osobně. Ale existuje na to modul, který to udělá za Vás. Tento modul na to používá malé autonomní roboty (limpety). Ti vylétnout z lodě a v příslušném perimetru sbírají kontejnery a vozí je do lodi. Čím dražší modul si koupíte, tím sbírá ve větším okruhu a delší dobu. 

Limpety

Takže limpety jsou jednoúčelová zařízení.a po nějaké se době zničí. Velmi důležitá je jedna věc. Po nákupu tohoto modulu je potřeba ještě koupit limpety. Je to něco jako střelivo do zbraní, tedy s výjimkou energetických. Střelivo do zbraní se koupí ve stanici najednou do všech zbraní. Ale limpety se kupují samostatně, bacha na to. Mě se totiž ze začátku povedlo vycestovat bez nich a to je Vám ten modul potom k něčemu úplně jinému. To že se kupují samostatně má podle mě jednoduchý důvod. Zabírají totiž místo v cargu (nákladovém prostoru). A je každého věc kolik si jich koupí. Protože jak je požívá, tak je vlastně mění za zboží. Není to ale kus za kus.Limpety nejsou ale jenom jednoho druhu. Teď jsem popisoval typ Collector.
Dále existuje Fuel trasferer. Ten používají hráči, kteří si hrají na Fuel rats (palivové krysy - klidně další článek). Může se Vám totiž stát, že si špatně spočítáte trasu, nebo si nevšimnete, že Vám dochází palivo, nebo ještě nemáte modul na čerpání paliva, a to Vám pak prostě dojde. Potom si můžete zkusit vyslat nouzové volání a doufat, že si ho někdo všimne a bude ochotný Vám palivo přivézt. A k "přečerpání" paliva se použije tento druh limpetu.
Pak je ještě Prospector. Ten se využívá při těžení asteroidů. Pomáhá se zjištěním složení asteroidu. Alespoň doufám, protože na dráhu těžaře se teprve chystám.
Pak je ještě Hatch breaker (rozbíječ poklopů?). Moje představa o funkci tohoto druhu je taková, že s tím můžu uloupit náklad přímo z nákladového prostoru cizí lodi. Za pomoci skeneru nákladu můžu zjistit co ta konkrétní loď veze a pak se možná dát označit to zboží, které mu chci ukrást. Ale je to nevyzkoušeno, je to pouze moje představa

Závěr

To jsem se zas rozepsal. Ale je to jenom takové naťuknutí hry, takové nakouknutí. Není to hra pro každého. Na to znovu upozorňuji. Myslím si, že hodně dnešních hráčů bude považovat za chybu, že zde není příběh. I když - kdyby ten dotyčný hrál Power play, tak je to zajímavější. Já to zatím nehraji. Ne musím končit, nebudu psát co to je .Teď ne. Prostě někomu to může přijít po nějaké době nudné, ale co se neokouká, že? Ano, pořád se někam cestuje, skáče se ze systému do systému, létá se od planety k planetě, ale cestu, cíl a úkoly si každý hledá sám. Dají se totiž sledovat úkoly, které jsou zadávané různými organizacemi a dají se najít v...
Ne, opravdu končím. To by bylo asi nekonečné psaní jako tato hra. Jak se dá pochopit, jsem z ní neustále nadšen i když mě samozřejmě občas začne nudit to, co dělám. Ale v tom já nevidím problém. Vyměním moduly v lodi a z pašeráka se stává poctivý obchodník, nebo průzkumník, nebo lovec pirátů.
Nemůžu se zastavit, ale musím. Takže.
Koneeeeeec.

Žádné komentáře:

Okomentovat