Štítky

Běhání (64) Život (60) Povídka (22) RC létání (22) Korsika (18) PC hry (17) Geocaching (11) Humor (9) Kultura (7) 312 GTCup (5) Kolo (5) Úvaha (5) Endomondo (3) DCS (1) Deskové hry (1) Elite dangerous (1) Film (1) RC loď (1)

Úprava názvu

Myslím si, že změna názvu z "pravidelný občasník" na "občasný pravidelník" bude sedět více.

pondělí 5. října 2015

Odpoledne plné záletů

Teď koukám, že to vypadá jako zavádějící bulvární nadpis. Tak to radši hned upřesním. Jedná se o zálety RC letadel, neboli první let.
První října tedy nastalo to správné počasí a tak jsme se na "naší" nové domovské ploše u Potěh sešli. Až na jednoho jsme byli v plné sestavě. Na pořadu dne byl zálet těchto letadel:

  1. Můj F4U Corsair od HobbyKingu. Neplést si s Corsairem od Durafly. Ten můj od HK prodělal u Rimra dlouhou kůru, aby mohl létat.
  2. Akrobat MXS od Extremeflight. Majitel Bravo.
  3. AT-6 Texan od HobbyKingu. Majitel Pomi.
  4. F6F Hellcat od FMS a znovuzálet Easyglidera od Multiplexu. Majitel Steev.
V Texanu byl již od prodejce zamontován zvukový modul. Do Hellcata si ho Steev zabudoval sám. Zvuk je to úžasný a dává létání úplně jiný rozměr. 
Bravo si sestavil elektroakrobata MXS. Jeho půlkilová šestičlánková baterie v něm vzbuzovala respekt a tak její uchycení několikrát kontroloval. Letadlo dal na dráhu, rozjel se a odstartoval jak po kolejích. Nádherně mu to létá a je vidět, že už s akrobatem létal. Létal klidně, zkoušel různé manévry, ale nedělal s ním žádné divočiny. Po získání jistoty si dal přiblížení na přistání, pak ještě jedno a potom šel na to naostro. Přistání hladké jako start a létání. Krásné a hodné letadlo.
Já jsem se před startem Corsaira "rozlétával" s mým mazlíkem Swiftem. Dlouhou dobu jsem si myslel, že mám nastavené Expa na 40, ale zjistil jsem, že létám na 40 váhy. Což je strašný rozdíl. Takže jsem si nastavil Expa na 60 a váhu na 100 a šel se učit znovu létat. No mazec to tedy byl, ale ustál jsem to. Pak jsem vypnul i gyro, abych se co nejvíce připravil na Corsaira. Delta je na naučení skvělá, na tom trvám, ale při přechodu na něco co vypadá jako letadlo má pár nevýhod. Nemá trup a hlavně nemá směrovku. No a ta je při vzletu docela potřeba. Corsair má i zatahovací podvozek, ale ten se zatáhnout nemusí, ale je to další páčka. Start byl velmi adrenalinový, ale "upáčkoval" jsem to. Jenom jsem málem potřeboval náhradní prádlo. Po vzletu jsem se snažil vystoupat, abych měl čas a výšku na seznámení s letadlem. No málem jsem to ihned zaparkoval pěkně z výšky do lesa. Hezky jsem to ve vývrtce vrtal dolů, ale vybral jsem to. Ještě že jsem neměl třeba holtr na srdce, to by byly hodnoty. Už se i stmívalo a tak tmavý Corsair nebyl moc vidět. Konečně mě taky napadlo přepnout ze startovacího do letového režimu a letadlo se hned uklidnilo. To jsem si všechny postupy samozřejmě zkoušel před startem, ale nejsem chobotnice a strach udělal taky své. S letovým projevem jsem nebyl moc spokojený. Přišlo mi že letadlo moc neovládám. Nastavené tři minuty motorového času se blížily ke svému závěru a tak jsem šel na přistání. A to se povedlo. No povedlo. V mezích možností ano. Sjel jsem z dráhy a překlopil letadlo na čumák. Bylo to už v malé rychlosti a tak nic se nestalo. Pěkně se mi ulevilo.
Steev vzal svého Easyglidera a šel na znovuzálet. Měl na něm totiž předtím ještě stejnosměrný motor s převodovkou, který byl nucen vyměnit za střídavý. Na vyvažovačce přidal závaží na zadek a šel na to. Start to byl raketový. Jak prohlásil "To se nedá srovnat." Krásně to letadlo létá. S novým pohonem není problém nastoupat a pak si plachtit. Relax. Po hladkém přistání přišel čas na Hellcat.
Nejdříve proběhla zkouška zvukového modulu. Jak jsem psal, to se prostě musí slyšet. Nejdříve proběhlo pojíždění po ploše. Po návratu do startovní pozice přidal plyn a jel. Zatáčelo mu to doleva, jako mě. Já jsem to na posledních pár centimetrech stihl zvednout, on bohužel ne. Zaklapla pravá podvozková noha. Doma při následné opravě systém uchycení vylepšil a nahradil kovovou součástkou. Pro mě je dobrá zpráva, že mám stejný systém, takže když tak vím kam jít na radu.
Po Hellcatovi následoval v krátkém čase Texan. Nejdříve proběhlo též pojíždění. Při něm byl odhalen problém s uchycením kabiny. Výrobce to udělal na magnet. Což si myslím není špatný nápad, já to tak mám na Swiftovi a jsem moc spokojený. Ale tady udělali soudruzi chybu a jeden magnet byl přetřený barvou a druhý přelepený páskou, takže byly daleko od sebe a moc nedržely. Po vyřešení a návratu na startovní pozici šel na to. Rozjezd a tentokrát letadlo točilo doprava. Před krajem dráhy to stihl zvednout, ale nastal náklon doprava a hned doleva, který byl následován hvězdou. O příčinách se vedou vášnivé diskuse v kuloárech. Výsledkem havárie byl uštípnutý list vrtule (vyměněn) a přetočená podvozková noha (opraveno).
Takže zálety dopadly tak půl na půl i když já měl dvakrát velkou kliku a štěstí.
Video z této akce je tady.

Žádné komentáře:

Okomentovat